Welcome to our blog
There was an error in this gadget

June 30, 2011

Transformers 3!

I watched this movie with my lil bro, Pakcik Parley and my hubby 2 days ago at OU.  Best gillerrrr!!!!

This time, more action!  I luv it!  You better watch!  Outstanding!!!!  Rugi x tengok.

I really enjoyed the movie but not my hubby.... peghak kata orang utara... this kind of movie is really not his thing.  he slept in there.... haish!  banyak sangat action sampai tak tau sapa baik sapa jahat, katanyer... Ikot for my sake only.  Ye lar.. tgk midnight kot!  Abis kol 3am.  Thanks for joining... at least he enjoyed wearing the cermin mata 3D tu.  :P... besar kot cermin mata tuuuu!!! senget-senget pakai.




Pakcik Parley said Transformer 2 was better than 3.  Ok... apa pon citer nih memang best!  Pi tengok!  Pi tengok!  I luv Bumble B!  Ada gak part yg sedeh.... hmm... BEST!!!

 Looking forward to watch Captain America & Twilight Breaking Dawn... jom tengok!



Proton oh Proton! Apakah?

Kuala Lumpur 26 Jun) Proton announced that the company will stop producing Savvy, which has been in the market for almost 7 years, claiming that the compact car is tarnishing the company's image due to the extremely poor quality.

Proton's Managing Director Dato' Seri Syed Zainal described Proton Waja 1.8L and Savvy 1.2L produced from the collaboration with Renault as a painful lesson.  Launched in Jun 2005, Savvy is to take over the Tiara as Proton's new compact car model.  Savvy's quality tarnishing company's image.  (agak sukahati jer kan!)

Syed Zainal admits that Proton's car have quality problems, the decision to retire Savvy is because SAvvy's quality is tarnishing Proton's image.  Syed Zainal told reporters when attending 2011 GLC Open Day that retiring Savvy does not mean the model is defective, Proton also will not recall all the Savvy that are sold.

Savvy is using the Renault made D4F engine while Waja 1.8L is using F4P engine but owners of the vehicle has been complaining about the problems that had, today a participants inquire Syed Zainal about the complains, hoping that Proton pay attention to the issue.

Customer complains are decreasing.  Syed Zainal pointed out that Proton is not a flawless company but the complains they received for the past 5 years has been decreasing.  (ye ke???)

He stated that when some Malaysians criticize the quality of Proton cars, it is all based on their own personal impression and rumors, some of them never even drive a Proton before (sekati jer ... konfiden giller!).

He mentioned that Proton cannot be blamed for the problems with Proton cars because all the parts are supplied by suppliers. (ni yg paling best nih!)

"Please do not put the blame on Proton, Proton makes 700 cars per day, that's 1 car every 98 seconds, we do not have the time to check on Proton parts."

Earlier, Syed Zainal Abidin in his speech mentioned that Proton will emphasise on "Cheap selling price with cheap maintenance parts" principle to prevent having problems with expensive parts for cheap cars.

He stated that proton has been planning to move the company's market to foreign country. The target is to increase Proton's foreign market share to 72% by 2016. Currently foreign and local market are equal.

"UAE, India, China and Middle Eastern country is our targeted foreign market."  Syed Zainal stated that Proton is facing a shortage of qualified personnels instead of planning and funding when moving to foreign market.

p/s:  statemeeennnnttt!!! senang jer kan!  time nak jual kemain lagi... manis mulut tu.... skang yg terkena sapa? penggunaaaa jugaak!  boleh plak tu cakap x de masa nak cek??? boleh?  APAKAH??? ada pk x perasaan org yg beli kereta2 tu?  

Boleh tuju lagu ? ...:-)

Teringat kat kumpulan Jambu (maharajalawak)....ayat popular dia.."boleh tuju lagu".....hehe....so, aku pon ingat nak tujukan lagulah...untuk my beloved wife...walaupon ada 10 ari lagi nak besdey dia...takpe..kira ni wish in advance laaa...hehe...so, epi besdey Mimie...semoga panjang umor, dimurahkan rezeki dan diberkati Allah selalu...I Love U so much......

June 29, 2011

Grandma jailed for stealing handbag and shades

A GRANDMOTHER was jailed for four days and fined RM800 by a magistrate's court in Kuala Lumpur after admitting to stealing a handbag and a pair of sunshades.

Berita Harian reported that 63-year-old Pat Har Noi was charged with stealing a Sembonia bag and sunshades costing RM384.90 at 3pm in Jaya Jusco, Taman Maluri last Thursday.

In her plea for a lighter sentence, Pat said she was always forgetful and had forgotten to pay for the products when she left.

However, her charges stated that she was acting suspiciously and was followed by a security guard who saw her placing the items into her own bag before leaving.

She failed to show any receipt when apprehended and admitted that she did not pay for the items.

Her jail sentence began on the day she was arrested on June 23.

hmm... memacam!

Sewa rumah PM, TPM RM18,000 sehari

Rumah sewa paling mahal dalam dunia kottt..!! Kita semua rakyat yang hina disuruh berjimat-cermat.....mereka pula berbelanja duit rakyat sesuka hati...tanpa rasa kesusahan rakyat...yang peliknya kita bina rumah kita sendiri, berjuta-juta harganya...tapi kita kena bayar balik sewa rumah yang kita buat tu !!! pelik bin ajaib !!! pandai ke bodoh kita namanya tu..?? Buta-buta kita kena tipuuuuuu.....
kalau tuan-puan nak tau bacalah link kat bawah ni...lepas tu nilaikanlah..
Sewa rumah PM, TPM RM18,000 sehari

June 28, 2011

Eh? Ye ke?

Morning... in the lift..

Someone:  You makin kurus ek?  Sihat?
Me:  Sihat jer... ye ke makin kurus?  biasa jer...
Someone:  Rasanyer cam lagi kurus...
Me:  Bagus la.. hihi...

Evening...

Alvin:  Kurus..
Me:  Sapa?  Me?
Alvin:  Yup!  Makin kurus... confirm!
Me:  Ha?  Baju ni kot...
Alvin:  Nope!  Confirm!
Me:  Hahaha... Good! I'm happy... my sister's wedding is next week... Good!  Good!
Alvin:  Org lain yg kawen org lain yg sibuk nak kurus...
Me:  Eh!  Haruuusss!!

Hihi... happy!  Ok.  nak makan banyak arini.. sebab dah kurus...

Malam ni nak tengok Transformers kat OU ngan Pakcik Parley & Incik Hubby...

Can't wait!  :P... Kurus eh?  hehehehe.. sukkeeerrrr!!!!

June 27, 2011

Malaysia - Red Alert Stage 3!

It’s Red Alert!  Red Alert!  Stage 3 pulak tu!

Korang dengar x berita tadi?  Malaysia dah Stage 3 dah!  Makanan kita semua dah tercemar!  Yg boleh makan cuma ayam jer…. Kat Melaka dah chaos!  Kat Johor pon FRU dah standby.  KL ngan Selangor x seteruk 2 negeri nih…. Hmm.. apa nak jadik la… napa leh tercemar nih?  Cemana nak makan cenggini?  Anak aku ramai niiii!  Makan memilih plak tu!

Tadi masa tengah dengar berita tetiba ada sorang mamat ni tepuk bahu…

Aku:       Uish!  Terkejut aku!  Ko upenyer… ceh!
Mamat:  Oit!  Terkejut konon…   Khusyuk tul ko dengar brita tu! 
Aku:      Ye ar.. dah stage 3 tuuuuu…
Mamat:  Tu ar… dah macam 12 tahun dulu laaaaa…
Aku:      Ha?  Ye ke?  Dah pernah jadik ek?  Napa aku x hengat?  12 tahun dulu aku baru kawin dol!
Mamat:  Tu la ko!  Kawin hengat.. benda cenggini ko tak hengat…

Tetiba…

Bangun!  Bangun!  Dah kol brapa niiii???? Ish.. tidooooooo je keje…. Bangun lerrrrrrr…. Subuh dah nak abis dah niiiiiiiiii…

Aku:     Ha?  Dah stage 3 niiii!!!  Ayam ada x kat umah?
Mimie:  Ayam kebenda sesubuh niiiiii… apa yg stage 3?  Banguuuunnn!!!!!!
Aku:     Aik?  X dengar ke berita tadi?
Mimie:  Berita haper pepagi buter niii.. x kose nak tengok berita… Dani!  Kejut Abah!

Dani pon menurut perintah dengan menyondol-nyondol abahnya sambil menyembur air liurnya ke muka Abah… burrrr.. buuurrrr…. Dan Abah pon banguuunn….  Laaaa mimpi je upenyerrrr…. Ceh!  Dani niiiii......

Dier....

Main e-mail ngan dier….

Him: This link is for you….dgr smpi abes….tau… http://youtu.be/_FMHgrJUQvc
Me: ar? x leh tengok la youtube...
Him: alaaaaaaaaaa
Me: amende tu? lagu ker?
Him: A’ah…song for u…
Me: carik kat 4shared or xyi.com
Him: Ni video org buat…tuk wife dia…tp abg ciplak amek bg kt mimie…nk wat sendri x reti…hehe
Me: Oooooooooo....TQ!

Balik umah kang baru leh tengok…. Kat opis kene kerja.... so, keje la dulu... korang yg leh tengok dulu... eeeeee........
Bye!

Kawen

Pagi tadi dengar kat radio issue pasal kenapa orang skang ni kawen lambat.  Sebab yg paling utama bagi lelaki n perempuan kawen lambat is because terlalu sebok bekerja..... x sempat nak kawen.. x sempat nak carik pasangan...

hmm.. ada jugak pompuan yg sempat carik tapi sempat carik laki orang jer... sebab kat tempat keje dia lelaki seme dah kawen.. so, hehari jumpa laki orang jer.. so, layan je la laki orang pon.... APAKAH?  aku MENCI pompuan jenis nih!

arini memang ramai yg kawen dengan pasangan yg sama tempat keje.. cam aku ngan laki aku ler.... senang gak sebenarnya. makan sama... gi keje n balik keje sama... jimat masa, tenaga dan wang ringgit.  tp skang dah lelain tempat keje... so, tu seme dh x leh buat dah.  memasing buat hal memasing.  dh x macam dulu.. memana pergi memang berkepit jer.. orang dok panggil kitorang ni belangkas.  sapa jer yg x kenal kitorang kat opis lama dulu... cewah!  tapi itu duluuuuuuuu......

tu la dia.... lumrah hidup, bila single nak double, bila bujang nak kawen, bila dah kawen nak beranak, bila dah bernak pinak nak rasa single balik... blajar pon cenggitu gak... bila time blajar nak keje... bila dah keje nak blajar balik.... manusia memang x akan pernah puas.

ada gak yg nak kawen tapi x dapat restu mak bapak..... sebenarnya restu mak bapak ni memang penting sebab tanpa restu dikhuatiri x berkat perkahwinan tu.... susah gak.  tapi kalau dah CINTA tu... slalunya apa pon nak jadik.. jadik la... tul tak?  mak bapak blakang kira.... itu kautim later.  tapi slalunya cucu la yg dpt mencairkan hati atuk ngan nenek... so, beranak la cecepat ek!

Tapi sebelum kawen tu, tanya diri sendiri, dah sedia ke nak pikul tanggungjawab?  nak hadapi semua dugaan?  kena mentally and physically prepared.  bukan tau sronok jer.. takut sronok sat jer...

My youngest sister is also getting married... very soon.... next month je..... all the best to you sis!

Kahwin itu sunnah Rasullullah.  So, yg belum kawen tu, kawen la cecepat...

To all Muslim guys out there... sunnah nabi ni banyak... tp yg paling favourite buat korang memang bab kawen la kan! tepuk dada tanya la iman.... MAMPUKAH ANDA???  Semoga anda mampu menjadi pemimpin yg adil dan saksama.

Ingat!  pada hari Akhirat esok, semua makhluk berada di bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:


ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah
 
Good luck to all bakal pengantin, pengantin baru dan pengantin lama... semoga hidup kita sentiasa diberkati Allah.  Amin!

Joke of the day!

No English dictionary has been able to explain the difference between the two words 'complete' and 'finished' in a way that's so easy to understand.

Some people say there is no difference between COMPLETE & FINISHED but there is.  See below...

When you marry the right one, you are COMPLETE....

And when you marry the wrong one, you are FINISHED.....

And when the right one catches you with the wrong one, you are ...

COMPLETELY FINISHED !!!

hahaha!  have a nice day yaawwww!!!

June 23, 2011

Petua Mencuci Hati..Menurut Dato' Dr. Fadzilah Kamsah.



  1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a - Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya,Allah jadikan hatiku bersih".
  2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 X sebelum tidur, Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.
  3. Solat taubat - Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.
  4. Membaca Al-Quran - Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3X.
  5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari - Semasa meminta maaf perlu sebutkan.
  6. Bisikan kepada diri perkara yang positif - Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka).
  7. Program minda/cuci minda - Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif".Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya.
  8. Berpuasa - Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.
  9. Cuba ingat tentang mati (Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa).
  10. Kekalkan wuduk.
  11. Bersedekah.
  12. Belanja orang makan.
  13. Jaga makanan - jangan makan makanan yang subhat.
  14. Berkawan dengan ulama.
  15. Berkawan dengan orang miskin (menginsafi).
  16. Pesan pada orang, jadi baik.
  17. Menjaga pacaindera (mata, telinga, mulut...dsb), jangan dengar orang mengumpat.
Hmm... nak kena cuba nih.... hatiku tersangat kotor!  byk sgt makan benda subhat kot... haish!

Kisah isteri curang...

Smoga kisah ini dpt dijadikan pedoman buat semua pasangan suami isteri dan juga bakal suami isteri.....
*********************************
Akhirnya setelah dua tahun menghilang diri, Normah kembali ke rumahnya. Seperti dahulu, dia masih cantik bergaya. Lenggoknya masih gemalai, pinggang masih ramping, gincu masih merah dan mekap masih tebal. Jika berselisih, aroma pewanginya masih kuat menusuk hidung. Namun bezanya, Normah kelihatan tidak begitu ceria. Zahirnya dia begitu anggun tapi wajahnya terlukis warna yang muram dan lesu. Tutur katanya perlahan dan tidak bermaya seperti orang keresahan.
Kenapa awak balik? Pergilah ikut jantan. Awak tak ada pun saya boleh jaga anak-anak kita ni!! jerkah suaminya, Razali sebaik melihat Normah pulang dengan menjinjing sebuah beg besar.
Normah tidak menjawab kerana dia tahu, itu memang salahnya. Dia cuma berdiri di pintu dan menundukkan muka. Razali sebaliknya terus membelasah isterinya itu dengan kata-kata keras. Sudah lama geram itu menggelodak di hati, lalu inilah masa untuk melepaskannya.
Normah masih terpaku di muka pintu. Dikesat air mata yang bergenang. Tiada sepatah perkataan pun di balasnya kata-kata Razali itu kerana hajatnya pulang bukanlah untuk bertengkar. Hasratnya Cuma satu, untuk pulang ke pangkuan suami dan anak-anak.  Jika diikutkan hati memang hendak dihalaunya Normah, tapi disebabkan anak-anak, Razali menahan juga kemarahannya. Dibiarkan Normah masuk ke rumah yang telah lebih dua tahun ditinggalkannya itu.
Bagi Razali, kepulangan Normah tidak membawa apa-apa erti lagi dalam hidupnya. Malah ia cuma memulakan semula kekalutan yang sudah dirungkaikannya, mengeruhkan hidup yang mula jernih dan memarakkan semula api yang telah dipadamkan.
Dua tahun dahulu, Normah meninggalkan Razali dan dua anaknya, Iffa, 5, dan Aina, 2.Yang ditinggalkan hanyalah sekeping nota menyatakan yang dia ingin hidup bersama kekasihnya.
"Saya rasa kita dah tak ada persefahaman lagi. Saya mahu hidup bahagia dengannya"
Demikian antara lain nota yang ditinggalkannya untuk Razali.  Kesalnya dia dengan tindakan Normah tidak terkata. Razali akui sejak akhir-akhir ini Normah sudah berubah. Kalau dulu layanannya begitu baik, sekarang mula dingin. Pantang silap sedikit, mulalah naik angin. Kata-katanya pula, selalu saja diiringi sindiran. Sudahlah begitu, sering pula Normah meminta barang-barang mewah di luar kemampuan Razali. Itulah yang menghairankan Halim.
Lama-kelamaan, Razali terhidu pula berita Normah menjalin hubungan sulit dengan lelaki berada. Dia ada bertanya tentang hal itu, namun Normah lantas menafikannya. Walaupun Razali menekannya dengan cerita dan bukti-bukti, tapi Normah tetap menidakkannya. Malah dituduh pula suaminya cemburu buta. Nah, sekarang terbukti sudah kebimbangannya itu.
Tapi apa yang boleh dilakukan, nasi sudah menjadi bubur.  Sejak Normah meninggalkannya, hidup Razali tidak terurus. Terpaksalah dia membesarkan anaknya itu sendirian. Dialah ibu dialah bapa. Dengan gajinya sebagai penyelia kilang yang tidak seberapa dan menyewa pula di sebuah rumah di pinggir Kuala Lumpur , tentulah sukar untuk dia menguruskan hidup.
Kalau kanak-kanak lain selalu bertukar pakaian, anak-anaknya dengan baju dua tiga pasang itulah. Makan yang mewah jauh sekali, kecuali apabila dia mendapat gaji. Rutin hidupnya, awal pagi menghantar anak-anaknya ke rumah ibunya dan malam menjemput mereka pulang. Dialah yang memasak dan mengemas rumah. Kadangkala adik perempuannya turut membantu menguruskan keluarganya.
Memang hidupnya sukar, tapi Razali belum tergerak untuk berkahwin lagi. Baginya, biar susah macam mana pun, semua halangan itu akan dirempuhinya. Tambahan pula Normah masih tidak diceraikan.
Razali juga mahu membuktikan kepada Normah bahawa tanpa wanita itu, dia boleh menguruskan keluarga. Dan juga, kalau kemewahan yang menyebabkan Normah meninggalkannya, Razali ingin buktikan bahawa tanpa wang yang banyak sekalipun dia boleh hidup bahagia.
Ternyata tanpa Normah, Razali mampu membesarkan anak-anaknya seperti ibu bapa lain. Iffa dan Aina juga kian lama kian melupakan ibu mereka. Malah melihat gambar pun mereka benci. Bukan Razali yang menghasut tapi kerana Normah sendiri yang bengis terhadap anak-anak.  Kerana itulah, kepulangan Normah membangkitkan semula kemarahan Razali. Tambahan pula Razali mendapati ada sesuatu yang tidak kena dengan perut Normah. Ia membuncit seperti sedang hamil. Bagaimanapun dia tidak mahu bertanya kepada wanita itu.
Tempat awk di sana ! kata Razali menunjukkan Normah ke arah sebuah bilik kecil. Di dalamnya ada sebuah tilam bujang yang kusam. Bertompok sana , bertompok sini. Nak alas, cari sendiri, kata Razali, lalu menyindir itupun kalau awak ingat kat mana nak cari. Normah ditinggalkan sendirian.
Malam itu, Normah tidur seorang diri dalam bilik sempit dan penuh barang-barang. Sementara Razali tidur bersama dua anaknya di bilik lain. Bila anak-anaknya pulang, Normah cuba membelai mereka tapi Iffa dan Aina segera menjauhkan diri. Dipujuk dengan bermacam-macam cara pun tidak berkesan. Terpaksalah Normah membawa diri ke dalam bilik dan menangis teresak-esak.
Begitulah keadaan mereka setiap hari. Normah menjadi orang asing di dalam rumahnya sendiri sementara Razali meneruskan hidup seperti biasa. Mereka tidur berasingan dan setiap pagi, anak-anak dihantar ke rumah ibunya tidak jauh dari situ.
Ternyata telahan Razali tepat. Dari sehari ke sehari dilihatnya perut Normah semakin membusung. Lain macam bulatnya. Setelah didesak dan dijerkah berkali-kali, Normah terpaksa mengaku dirinya berbadan dua. "Aku dah agak. Patutlah awak balik nak suruh aku jadi bapak pada budak tu, kan ? Nak jadikan aku pak sanggup?" Razali melepaskan paku buah keras.
"Bukan macam tu bang, saya.." tapi belum pun sempat Normah menghabiskan cakap, Razali memintas, "Saya apa?! Saya tak buat benda tak senonoh tu? Budak tu anak aku? Tolong sikit. bila masa aku sentuh badan kamu tu? Hah?"
Bagi menutup malu, Normah memakan makanan yang tajam, pedas dan berasid untuk menggugurkan kandungannya, tetapi gagal. Perutnya terus-menerus membesar. Gagal cara itu, dia pergi ke klinik swasta pula. Bagaimanapun doctor tidak mengizinkan kerana risikonya terlalu tinggi. Kata doktor, kandungannya sudah besar dan jika digugurkan, ia boleh mengundang maut.
Semakin hari jiwa Normah semakin tertekan. Perut kian memboyot sedangkan anak dan suami pula tidak menghiraukan kehadirannya. Dia menjadi melukut di tepi gantang dalam rumah sendiri. Suami menjauhkan diri bila hendak mengadu dan anak pula tidak menganggapnya ibu untuk mereka bermanja.
Tidak ada jalan lain, Normah meminta Razali menghantarkan dia ke rumah ibunya. Tentu saja Razali tidak membangkang. Memang itu yang dia mahukan. Namun sambutan ibu bapanya juga mengecewakan.
"Dua tahun kamu tinggalkan suami dan anak, tiba-tiba baru dua bulan balik perut kamu dah besar macam ni. Huh! Memang patut pun Razali buat macam ni. Kamu derhaka pada dia!" kata bapa Normah, Haji Shafie bila mendapati anaknya itu hamil.
Dari sehari ke sehari tekanan perasaannya tambah menebal. Ia kian merundung bila tumbuh pula cacar di badannya. Dari kecil ia membesar, dan dari sebiji-sebiji ia merata memenuhi badan. Di dalam cacar itu, menguning nanah busuk dan jelik baunya. Pada waktu yang sama, Normah mengidap darah tinggi pula.
Tekanan perasaan yang melampau itu menyebabkan Normah dibawa oleh ibu bapanya berjumpa dengan pakar jiwa. Bermacam-macam ubat dan rawatan diberikan tapi ternyata begitu sukar untuk dia dipulihkan. Disebabkan badannya terlalu lemah, doktor mencadangkan supaya Normah bersalin melalui cara pembedahan apabila usia kandungannya mencecah tujuh bulan lebih sedikit.
Pada waktu yang ditetapkan, Normah dimasukkan ke wad. Seminggu sebelum dibedah, dia mula meracau-racau dan meraung. Bermacam-macam dijeritkannya tanpa hujung pangkal.. Dimaki hamunnya emak dan ayah serta jururawat yang datang. Kemudian Normah menangis pula hendak balik dan melihat anak-anak.
Dalam keadaan yang kritikal itulah ayahnya, Pak Cik Shafie menelefon seorang Ustaz dan menceritakan keadaan anaknya itu secara ringkas. "Pak cik tak mahu nak salahkan sesiapa. Dua-dua ada buat silap. Tapi sekarang ni pak cik minta ustaz usahakanlah ubat anak pak cik tu" kata Pak Cik Shafie. Daripada suaranya itu Ustaz tersebut tahu dia sedang menahan sebak.
"Saya di Sarawak sekarang ni pak cik.. Dua hari lagi saya balik. Tapi buat sementara ni, usahakan baca Yasin dulu. Bila saya balik nanti, saya terus ke sana." jawab Ustaz. Sekembalinya ke Semenanjung Ustaz tersebut terus menziarahi Normah. Keadaannya sama seperti yang diceritakan oleh bapanya.Mengerang kesakitan, meracau, meronta-ronta, dan bercakap tidak keruan. Keadannya ketika itu memang menyedihkan kerana dalam keadaan perut memboyot dia meraung seperti hilang akal.
Namun timbul pertanyaan di fikiran Ustaz selepas dibacakan Yasin, keadaan Normah bertambah buruk. Keadaanya ibarat mencurah minyak ke api, makin disiram makin besar maraknya. Ibu bapa dan adik beradik Normah menangis melihat keadaan dirinya..
Ustaz:  "Pak cik mana suami dengan anak-anaknya?" tanya Ustaz bila melihat suami dan anak-anak Normah tidak menziarahinya.
Pakcik Shafie:  "Itulah yang saya nak cakap pada ustaz. Saya dah pujuk, rayu dia datanglah tengok anak saya ni.. Kata saya, walau besar mana pun dosa anak saya, kalau dia menderhaka sekalipun, tapi dalam keadaan macam ni bukankah elok kalau dia di ampunkan? Tapi dia tak mau. Jengah pun tidak."
Ustaz:  "Dia marah lagi agaknya." 
Pakcik Shafie:  "Saya tau kalau jadi pada kita pun kita marah. Saya bukanlah nak salahkan dia, tapi yang sudak tu sudahlah. Anak saya pun bersalah, saya mengaku."
Ustaz:  "Kalau macam tu, bawa saya jumpa menantu pak cik tu. Insya-Allah kita sama-sama pujuk dia.
Seperti yang dipersetujui, beberapa hari kemudian Ustaz tersebut dibawa oleh Haji Shafie berjumpa dengan menantunya itu. 
Pakcik Shafie:  "Yang sudah tu sudahlah Zali, ampunkanlah dia. Normah tengah tenat tu.."
Razali:  "Dua tahun dia tinggalkan kami anak beranak. Balik-balik,mengandung.. .suami mana yang tak marah, ayah ?. Mana saya nak letak muka saya ni ? Dayus, pucuk layu , tak ada punai, tak tau jaga bini, macam-macam lagi orang hina saya!
Bermacam-macam lagi dirungutkan Razali hingga tidak sanggup Pakcik Shafie dan Ustaz mendengarnya.
Pakcik Shafie:  "Ayah faham perasaan kau. Ayah tau Normah yang salah, derhaka pada kau , tapi dia tengah tenat sekarang ni.."
Razali tidak menjawab sepatah pun.  Nafasnya saja yang turun naik manakala muka merah padam menahan marah.  Bila keberangan nya semakin reda Ustaz menasihatkan Razali supaya melupakan perkara yang telah berlalu itu. Mengampunkan orang lain lebih baik daripada membalas dendam . 
Ustaz:  "Isteri awak menderita sekarang ini pun sebab dia sudah sedar dengan kesalahan dia, jadi eloklah awak maafkan."
Lalu Ustaz tersebut membaca hadis dan firman Allah berkaitan. Ternyata Razali sudah berpatah arang berkerat rotan . 
Razali:  "Saya tak akan jenguk dan saya tak akan ampunkan dia. Isteri durhaka!"
Sampailah hari Normah di bedah , Razali langsung tidak menjengukkan mukanya. Iffa dan Aina juga dilarang daripada menjengah ibu mereka.  Bagaimanapun, disebabkan keadaan Normah yang tenat, makan minum tidak menentu , bayi yang di lahirkannya meninggal dunia beberapa hari kemudian.
Normah pula sejak sedar daripada pembedahan semakin teruk jadinya.  Setiap hari, terutamanya tengah malam dan senja dia akan meracau. Yang mengaibkan, racauannya kini mendedahkan segala pelakuan jelik yang di lakukannya selama meninggalkan Razali dan anak-anak.
Antaranya, Normah menceritakan yang dia telah mengikut lelaki hingga ke Siam dan kemudian hidup seperti suami isteri. Selepas berpisah dengan lelaki itu, dia bersekedudukan pula dengan lelaki lain. Tidak kurang dengan tiga lelaki telah dia berzina.
Normah:  "Abang..ampunkanlah saya. Saya derhaka, saya jahat, saya malukan abang.  maafkanlah saya.."
Normah terus menangis dan meratap.  Setiap hari, bermacam-macam rahsia di dedahkannya. tentang tempat-tempat maksiat yang pernah dia pergi bersama teman lelaki, kawan-kawan lain yang sama saja perangai dengannya juga kekecewaannya bila dipermainkan lelaki-lelaki terbabit.
Normah:  "Abang, Iffa, Aina... marilah tengok emak . Emak tak jahat lagi,. Emak nak jadi baik. Emak nak jadi lawa, pandai, suka masak, kita pergi sungai...bla bla bla..." 
Ratapnya lagi bercampur dengan kata-kata yang melalut.  Tidak dapat hendak digambarkan bagaimana malunya Pakcik Shafie dan isterinya setiap kali Normah menelanjangkan keburukannya sendiri. Berbagai-bagai cara mereka lakukan supaya Normah berhenti meracau seperti menutup mulut, memujuknya diam dan kadangkala turut sama bercakap supaya orang-orang di sekeliling tidak mendengar , tetapi usaha itu tidak berhasil.
Setelah hampir sebulan Normah mendedahkan kecurangannya, keadaan wanita itu bertambah parah. Tekanan darahnya menurun dan kerap tidak sedarkan diri. Badannya yang kurus makin melidi kerana Normah tidak mahu menjamah makanan. Yang di lakukan sepanjang hari hanyalah menangis dan meminta ampun kepada Razali. Setelah itu dia kembali terkulai tidak sedarkan diri..
Pakcik Shafie sekali lagi menemui Ustaz. 
Pakcik Shafie:  "Ustaz pujuklah menantu saya tu. Mintalah dia datang jenguk Normah dan ampunkan lah kesalahan dia. Memang anak saya bersalah , tapi dalam keadaan sekarang, Cuma keampunan suami saja yang boleh selamatkan dia.."
Isteri Pakcik Shafie sejak tadi tiada berhenti-henti mengesat airmata .
Ustaz:  "Kalau begitu, mari kita pergi jumpa Razali". 
Puas kami memujuknya . Alhamdulillah, setelah berbagai-bagai alasan di beri, akhirnya Razali bersetuju. Bagaimanapun dia dilihat seperti terpaksa saja. Langkahnya berat dan nampak kurang ikhlas.
Ustaz:  "Sudahlah Zali, lupakan yang lepas-lepas. Buangkan dendam, gantikan dengan kemaafan. Insya-Allah, semua pihak akan dapat keberkatanNya." 
Razali cuma tersenyum tawar.  Demi terpandang saja Razali datang menjenguk, Normah dengan suara yang amat lemah memohon maaf kepada suaminya itu.
"Sa..sa..ya derhaa..ka pada abaaaang.. katanya antara dengar dengan tidak. Sambil air mata jatuh berlinangan , dia mengangkat tangannya untuk meminta maaf, tapi terlalu sukar. Ibunya cepat-cepat membantu. Yalahjawab Razali perlahan lantas menyambut tangan Normah. Reaksinya masih tawar. Dia belum benar-benar ikhlas. Petang itu kami bersama-sama membacakan surah Yasin dan ayat-ayat suci al-Quran untuk Normah yang kelihatan semakin teruk. Bagaimana pun bila Normah meminta ampun sekali lagi, Razali semakin ikhlas menyambutnya. Mungkin hatinya sudah sejuk melihat penderitaan Normah.
Lebih kurang pukul 5.00 petang Ustaz meminta diri kerana ada urusan penting. Sebelum pulang Ustaz berpesan, "Zali, sekarang ni awak saja yang boleh selamatkan Normah. Dia harapkan sangat keampunan daripada awak. Selepas itu, serahkan kepada Allah. Kalau sembuh, alhamdulillah, kalau tidak biarlah dia pergi dengan aman." "Terima kasih ustaz". balas Razali.
Seminggu kemudian Razali datang ke rumah Ustaz dan memaklumkan bahawa Normah telah meninggal dunia. Bagaimanapun, dia membawa juga kisah yang menginsafkan mengenai pemergian Normah.
Razali:  "Ustaz, malam tu cuma tinggal saya dan anak-anak saja duduk di tepi Normah. Ibu dan bapa dia ke kantin untuk makan. Bila saya bacakan Yasin , saya tengok air mata arwah mengalir setitik demi setitik. Saya tau dia benar-benar insaf dengan kesalahannya dulu, curang pada saya, derhaka pada suami, tinggalkan anak-anak. Sampai di ayat salamun qaulam mirrabir rahim, saya ulang tiga kali. Setelah habis, saya usap dahi arwah. Saya lakukannya dengan ikhlas sebab tidak sampai hati tengok hati dia menderita. Setelah menciumnya tiga kali tiba-tiba dia nazak. Nafasnya di tarik dalam-dalam tapi nampak susah sangat. Sekejap kemudian nafasnya laju, tapi lepas itu lambat betul. Saya cemas. Dah dekat ke?
Tiba-tiba Aina menangis. Entah apa yang di gaduhkan dengan kakaknya saya pun tak tau . Kuat betul dia menangis sampai saya tak sanggup nak dengar. Berbelah bagi juga sama ada antara anak dan isteri yang tengah sakit, tapi bila fikirkan tangisan budak itu mengganggu pesakit lain, saya terus ambil Aina dan pujuk dia. Susah pula nak pujuk dia hari tu sampai terpaksa dukung dan bawa ke luar wad.  Namun bila kembali ke wad, saya dapati Normah dah tidak bernafas lagi. Luka memang berdarah lagi, ustaz, tapi bila dia meninggal tanpa ada sesiapapun di sebelahnya, menitis juga air mata saya. Yalah, kalau orang lain pergi dengan baik, ada orang tolong bisikan syahadah, bacakan Yasin, dia pula pergi macam tu. Agaknya itulah balasan untuk isteri yang derhaka .
******************
Cukup menginsafkan, kan ? Ambil iktibar dan sampaikanlah pada yang lain.  Nauzubillah..

PETUA UNTUK MENDAPAT PASANGAN

Ha!  Bagi yg belum bertemu jodoh, maybe leh cuba cara ni....  yg dah bertemu jodoh... x yah la nak mengada ek!

Renungan bersama - Dato' Dr. Hj. Mohd Fadzilah Kamsah -

1.  Semua orang ada jodoh atau pasangan yang menanti dan biasanya ia berada tidak jauh dari anda. Jarang orang bertemu dengan jodoh yang berada jauh darinya.

2.  Jodoh itu ketentuan Allah dan kita wajib berusaha. Doa, usaha yang betul dan bersungguh-sungguh disertai dengan tawakkal, insyallah akan menemukan anda dengan pasangan anda.

3.  Ramai orang masih belum bertemu jodoh kerana mudah patah semangat. Teruskan usaha sehingga anda bertemu
jodoh.

4.  Seimbangkan hidup anda dengan sempurna agar diri anda jadi seperti magnet yang menarik bakal pasangan anda kepada anda.

5.  Daya tarikan yang sebenar berpusat di hati yang murni. Berusahalah untuk mencuci hati anda daripada semua perasaan yang negatif terhadap semua orang di dunia ini.

6.  Agar mudah orang sayang, cuci hati dengan jaga ibadah, solat taubat, beristighfar, baca Al-Quran, maafkan orang lain, meminta maaf, bersedekah dan berfikiran positif.

7.  Sayangi semua orang di sekitar anda dan anda akan menarik sayang terhadap anda. Jika anda membenci orang, ditakuti bakal pasangan anda akan membenci anda.

8.  Orang yang sedang mencari pasangan harus sentiasa bersedia untuk bertemu dengan pasangannya pada bila-bila masa. Justeru, kita perlu sentiasa dalam keadaan yang paling menarik setiap masa. Tanggapan pertama adalah yang terpenting.

9.  Untuk lelaki, tarikan pertama ialah pakaiannya. Untuk perempuan, wajah dan bentuk badan menjadi tarikan pertama. Sediakan diri untuk menawan bakal pasangan anda.

10.  Buka hati dan minda anda untuk menerima cinta. Cinta boleh berputik pada bila-bila masa. Cinta mudah datang kepada mereka yang sentiasa bersedia untuk menerima cinta.

11. Cinta datang melalui mata lalu turun ke hati. Justeru, perhebatkan hubungan mata secara memandang bakal pasangan dengan penuh kasih sayang.

12.  Kita boleh berkomunikasi melalui fikiran. Hantarlah kasih sayang dan hasrat murni anda terhadap pasangan dengan gelombang fikiran ini secara berterusan hingga berjaya.

13.  Ramai yang terlepas peluang dan patah hati sebab lewat menyatakan hasrat kepada bakal pasangan. Perkara yang baik disegerakan (iaitu menyatakan perasaan anda kepada bakal pasangan).

14.  Tidak salah untuk orang perempuan memulakan usaha untuk berkenalan. Orang lelaki akan sentiasa merasakan mereka yang memulakan perkenalan walaupun sebenarnya orang perempuan yang mulakan.

15.  Berkomunikasi dengan mesra dan bersemangat menggunakan lidah, mata, hati dan bahasa badan. Elakkan bercakap sambil lewa atau kurang sopan terhadap bakal pasangan.

16.  Berbual dengan pasangan mengenai apa yang dia suka. Beri tumpuan kepada minat dan perasaannya. Elakkan sibuk memberi tumpuan kepada diri sendiri.

17.  Layan bakal pasangan dengan mesra seperti kawan lama walaupun baru berkenalan. Bentuk suasana keintiman dengan segera agar bakal pasangan rasa selesa.

18.  Makin mudah kita menceritakan hal peribadi yang munasabah kepada bakal pasangan, semakin mudah dia menceritakan hal dirinya kepada kita.

19.  Berdoa dan latih diri agar kita pandai mendampingi orang lain dan seronok untuk didampingi oleh orang lain. Buang perangai yang menyebabkan orang benci kepada kita.

20. Beri sayang untuk mendapat sayang. Orang yang masih ada perasaan benci terhadap sebarang orang boleh menyebabkan bakal pasangan benci atau tidak 
tertarik kepada kita. Justeru buang semua benci.



Smoga anda berjumpa dengan jodoh yg baik dan diredhai Allah.  Amin.

Gigi pataaaahhh!!!

Hehe.. tapi bukan gigi aku yg patah.... smalam masa nak tido, Is nyer gigi patah.  Harini gigi Ecah plak.... tapi ni bebetul patah tau!  bukan mimpi.  orang tetua kata kalau mimpi gigi patah maknanya ada org terdekat ngan kita nak meninggal.... betul ke?  entah... tapi aku memang pernah mimpi 2 kali gigi aku patah.... hmm.. kebetulan esoknya tu memang ada saudara terdekat meninggal.  kebetulan kot...

enuf bout mimpi... nah.. tengok la gambar Ecah ngan Is yg rongak... :P


Esok Is ngan Kakak nak gi camping kat Bukit Lagong.  Balik ari Ahad.  Take care anak2ku.... dengar cakap cikgu... jgn noti2.  ok!

Apologise?

You did something wrong and you don't want to apologise?  Or you think you are not wrong that's why you refuse to apologise?

You think what you did was nothing.. not suppose to be a big deal?  

YES... you are right!  it's not a big deal.  it's nothing... no need to apologise... 

And they live happily ever after....

THE END..

:P... mengarut di pagi buter.... nak tidooo!! nak tidoooo!!!!

Mata x mau lelap.

cemana nih?  esok keje.. apa jer ada kat kepala otak aku nih.. x leh tido.. bila bukak tv leh lak tido.. abih, x kan nak tido n biar tv terpasang?  membazir letrik tu... dah la letrik dah naik rege.... hmmm... tido dpn tv?  abih Dani cemana?  kalau dia terbangun kang?

hish!  esok kat opis mesti tersengguk2.  dah la banyak keje... date line dah dekat nih.... esok dah khamis... eh! eh! bukan esok.. kejap lagi.... arini dah khamis... hmmm...

aku nak tidoooooooooorrrrrr!!! kepala otak penatttttttttttt!!!! tolong la tidooooorrrrrr!!!!!!!

errmm.. kan best kalau kita boleh amik cuti sat from our current life.. setengah thn ker.... setahun ker.... tidoo jer.  bila bangun .... semua berjalan lancar.... kan best!  tapi bukan la koma!  x nak!  x nak!  haish.. berangan yg bembukan..

nak tidor.  tata!

Dr. House

Korang tengok x citer House mlm tadi?  menarik! i luv the part when House drove his car and hit Cuddy's house... before that, Wilson said (lebeh kurang cenggini ler...) "House.. what makes you angry?  Let it out.  You'll feel better"... and that's when House hit Cuddy's house... hahahahaha... how i wish i could do that!  hmm... umah sapa aku nak langgar nih??? hahahaha... Wilson also said to House.. "You're miserable & angry.  Deal with it!".  House admitted to Cuddy that he's hurt.  Kesian dier... best giller citer nih... suker...

pernah x tanya diri sendiri soalan ni..

Kenapa la jadik cenggini....
Kenapa la x jadik cenggitu...
Kenapa la aku x leh buat camtu.....
Kenapa la benda ni jadik kat aku...
Kenapa la aku x macam orang lain...

pas tu tanya diri sendiri plak soalan ni..

Kalaulah aku leh buat camtu...
Kalaulah aku x macam ni...
Kalaulah aku leh jadik cam dia...
Kalaulah aku boleh putarkan balik waktu...
Kalaulah benda ni x jadik kat aku...

hmm... kesimpulannya, kita kena sentiasa bersyukur ngan apa yang kita ada... Allah lebih tahu apa yg terbaik utk kita... tul x En. Tabur??

p/s:  memujuk & mengingatkan diri sendiri sebenarnyaaa..... sabaarr... sabaarr...

Nancy Kissel : The Hong Kong Milkshake Murder

This killing is so elaborate… can still claim insanity ka??  Baca la.... very interesting story... tapi malas nak copy paste semua.... cer bacer... cer bacer...

The Corpse in the Rug By Anthony Bruno

It was almost midnight on Nov. 6, 2003, when Hong Kong police investigators, armed with a search warrant, entered a storage room at the exclusive Parkview high-rise apartment complex. They immediately found what they were looking for behind the door—a rolled oriental rug tied with rope and bound with clear adhesive tape. A pillow and a bag filled with bed sheets and clothing were on top of the rug. The rug seemed suspiciously bulky, and when the investigators unrolled it, they found what they expected—a body.

Carpet in storage
The corpse had been sealed tight in plastic wrap, the head covered with a black plastic bag. The entire body had then been placed inside a large white plastic bag and bound with red adhesive tape. It was then rolled into the rug. The investigators knew instantly that the victim had been dead for some time; the smell of decay was too powerful for this to have been a recent death.

Their search had been prompted by calls from David Noh, a vice president at the Hong Kong office of Merrill Lynch. His colleague and close friend, Robert Kissel, the head of the company's distressed asset business in Asia, had been not been heard from in four days. A friend of Kissel's, Bryna O'Shea, had called several Hong Kong hotels, looking for Kissel. He had been having marital problems, so it was possible that he had moved out of his apartment. But O'Shea had been unable to locate Kissel, so she told Noh, who then called the police, fearing that something was wrong.

Robert Kissel
Kissel, a high-flying investment banker, was a prominent member of the American expatriate community in Hong Kong. The report of his disappearance triggered an all-out search for him. Within hours of Noh's call, police investigators went to his Parkview apartment to interview his wife, Nancy Kissel. They questioned her about her husband's whereabouts and asked about a police report she had filed that morning in which she stated that her husband had assaulted her over the previous weekend after she refused to have sex with him. She said nothing about having a storeroom in another building of the complex.

That evening the police interviewed maintenance men at the apartment complex and learned that Nancy Kissel had called the management office the day before to have a rug moved to her storeroom. The workers who moved the rug told the police that it was unusually heavy and that it had taken four of them to move it. The police immediately requested a search warrant to enter the Kissels' storeroom.

Two hours after finding Robert Kissel's body, police arrested Nancy Kissel at 2:41 AM on Friday, November 7, 2003. She was charged with the murder of her husband.

Police pathologists examined Robert Kissel's body and determined that he'd been struck five times in the head with a blunt instrument. Tests revealed the presence of six prescription medications in Kissel's stomach, including the sedative Rohypnol, better known as the "date rape drug." Five of these drugs had been prescribed to Nancy Kissel by two different doctors in the months before her husband's death.

Nancy Kissel
Nancy Kissel, who had three children with Robert Kissel and who was the sole beneficiary to his $18 million estate, maintained her innocence.

More stories.... click here.

June 21, 2011

What goes around comes around....

Yup! I do believe that.... some people call it Karma...

So, arini ko buat aku... esok ko kena balik... apa?  dah kena?  tu laaaa.. sapa soh buat orang.... hmm.. bukan aku doa... cuma harap bila ko dah kena tu ko paham la perasaan aku kan.... dah rasa?  sakit x?  best?  nangis?  napa nangis?  dulu ko x pk pon orang nangis bila ko buat orang.... so, skang napa ko nangis?

down?  hmm... rasalah ek... aku dah maafkan (ye kot)... tapi aku takkan lupa apa yang ko dah buat kat aku.... ingat!  life is short.... harini mungkin orang puja... esok esok mana tau orang keji pulak.... so, jangan perasan ko tu bagus sangat ek!

aku paling marah sebab ko tipu akuu.... aku memang x suka orang tipu aku.... so, ko rasakan la.... aku x pernah pon doa ko rasa apa yg aku rasa... tapi memang Allah dah kata... setiap perbuatan (baik atau jahat) pasti ada balasan nyer...

aku kesian (x ikhlas) kat ko sebab ko ada masalah skang... so... heharap you've learned your lesson! 

aku x kacau korang... korang jgn kacau aku..... PAHAM!!!

I luv purple... i luv Ungu...

Just luv them! VERY MUCH!









Jar of Hearts.....

Jar of hearts.... yes .... jar of hearts....

this song is about a girl who would loved a boy with every part of her and he loved her deeply but he didn't fully understand what he had when he was with her...

breaking up was the hardest decision she had to make, she could see he felt something for someone else even though he said he still loved her and would deny any feelings for the other girl....

but he wanted to see if there was something better and not settle down just yet for he was only so young, so after she had enough of the lies she left him and he chose to purse the other girl, but all the while his first love was on his mind.

She was still heart broken and still loved him, but hates what he did to her at the same time. even looking at him brought memories of what they had together, and she felt as though no one could replace what she had with him.

a year goes by and throughout the year the boy stays with the other girl but knows it was not anywhere near the magic he had with his first love. he comes back into her life wanting her advice and help with what he should do, wanting his first love to tell him that she still needs him.

but she has learnt never to trust him again, she will never let someone throw her away to find something better and then come to the realisation that she was the best he could have ever had and expect her to jump straight back into his arms.

he hurt her so deeply that just coming back into her life wont fix it, she wishes she never met him so he could have never hurt her, wishes he didnt have any control over her, and wishes she never fell in love with a liar.

who does he think he is coming back into her life after lying and choosing someone else to replace her, it will never work because of all the hurt he caused, all the lies he said and the hate created. the scar will be with her for the rest of her life but its a reminder to her to never let someone steal a part of her again, never to be tricked into believing empty words but mostly it is a reminder to never be tricked by him again.

the scar is a learning curve so she can only improve what she has from now on and as soon as there is doubt she will let her heart take over and end it before she gets another gash that should have been prevented from the start.

why people lie? was it worth it?????? how to forget all the lies?? I don't know.. i just luv this song... and i REALLY.. REALLY... REALLY... REALLY.. hate LIARSSSS! so please don't lie to me..

June 19, 2011

Maharaja Lawak Pilihan Shamimie (Minggu 10 - 12)

Haaaa!  Sapa tengok Maharaja Lawak ari Jumaat aritu?  best giller kan!  Rugi x tengok.  tapi x per.... kali ni Shamimie nak postkan Maharaja Lawak utk minggu ke 10 hingga 12 pilihan kami.... enjoy!

Minggu ke 10..



Minggu ke 11...

Tugasan Pertama: Jozan



Tugasan Kedua: Sepah



Minggu ke 12....

Tugasan Pertama: Sepah! Tapi Jozan best gak.... but stillll Sepah terbaeeekkkk!!!!



Tugasan Kedua: Sepah lagiiiiii!!!!!! hahahaha

Alhamdulillah....

Dani bagun nak susu kul 1.45 am.... so, dah buatkan susu n bagi dia minum, tetiba terperasan ada missed call kat hp. kol 1 am... no dia... 6145.... ni mesti hospital Sg. Buloh nih....so aku called balik.  upenyer En. Shah dah boleh balik... alhamdulilllah...

cecepat tido kan Dani and siap2 nak gi spital.  tetiba rasa cuak lak nak drive pepagi buta tu.  hmm.. tawakkal la.... standby screw driver dalam handbag and letak torch light dekat sebelah pintu driver.  pepehal leh capai jer. dah itu je yg ada... jadik ler drpd x de papa.

pas tu tengah drive tuuu.. tetiba teringat lesen dah mati bulan 10 thn lepas.  and plat number kete tercabut kat belakang... alamak... kalau terserempak ngan polis ni sure kena tahan.  hmm... blasah je ler.... sambil tu dok pk alasan apa nak bagi kalau terserempak ngan polis...

lepas tol sg. buloh tu tetiba ada polis trafik plak 2 org... haish... dup dap dup dap jantungku.... bawak slow slow, sampai kat traffic light, merah pulaaaakkkk!!!!! nasib sekejap jer.... kelam kabut belok kat bhg emergency... pas tu polis trafic tu beam aku.... uwaaaa... aku tengok diorang.. diorang tengok aku... aku sengih n babai je ler.... phew!!

sampai kat spital trus uruskan En. Shah kuar spital and balik.  pakcik tu lapar... seharian x makan aper.... makan kueteow sket jer kat spital masa lunch.  so, gi la teman dia makan kat kedai mamak n balik.  sampai umah kul 3.30 pagi... mata aku x larat angkat dah... tros membutaa....

kepada en. Shah... lenkali jangan degil!  makan ubat!  Mimie yg kena marah... hangin tol ngan doktor tuuuu.... lenkali x makan ubat Mimie rotan!  x kira!

teringat masa sebelum bawak dia gi spital tu, dia tanya.... rambut dia serabai x?  boleh?  dah sakit cenggitu pon nak menyemart jugak??  sabor je ler... nak ngorat doctor/nurse kot.... so, si Farah sikat kan rambut abah dia... belah tepi lagi.. hahaha.... muka nerd giller!!

"Adooiii!!  Sakitnyerrr!!! Cam nak mati dah niiii....." boleh?




Bosan di hari Jumaat.. x sbr nk balik!

June 18, 2011

Tired..

It's a very tiring week for me.... brapa hari x dpt update blog pon... bz giller kat opis.... sampai awal balik lambat... sampai umah seme bebudak dah tidor....

malam tadi Dani x nak tido sebab dh brapa ari main ngan dia cuma 15 minit sehari... so, malam tadi dia dera kitorang sampai kol 3.30 pagi.  pas tu baru la nak tido.  tapi baru jer nak lelap, Shah plak sakit.  dah dekat kol 5 pagi baru aku tidor.  Kepala ni berdenyut x tau nak habaq.

Pas tu bangun lambat arini... tapi kol 11.00 tadi Shah sakit kepala lagi.  kali ni x leh tahan katanya... kena bawak gi spital.... sampai spital dalam kul 12 lebih, tunggu kat sana sampai malam... layan hindustan, layan heroes... sampai dh x larat nak tungggu dah, kul 9.30 mlm tadi ckp kat doktor nak balik dulu... jumpa anak2 especially Dani... tapi Dani tidor plak... hmmm...

sat gi nak pi balik spital sebab nak bawak brg2 utk Shah.  Dia kena tahan wad tapi lom masuk wad lagi.... dok kat wad pemerhatian.... heharap leh la balik malam ni.... tunggu keputusan doktor jer.... bila tanya serious ke sakitnyer... doktor kata nothing serious so far tapi kena observe sampai dorang puas hati... hhmmmm...

sian bebudak.. ingat nak bawak gi ikano arini.. x jadik ler... we were suppose to have dinner with Police & PERKEP also x jadik pergi.. have to cancel.... hopefully Shah leh kuar la arini.... x kesah la kol brapa pon aku leh pi spital amik dia bawak balik..  x suka la spitaaaallll!!!!!!  doa2 la smoga dia cepat sembuh ek!

dah... nak siapkan bembarang dia.... pastu nak pi spital balik.... bye!

June 17, 2011

Joke of the day!

Woman goes to the Doctor, with bruises on her face.


The Doctor asks: "What happened?"

The woman says: "Doctor, I don't know what to do. Every time my husband comes home drunk, he slaps me around."

The Doctor says: "I have a real good cure for that. When your husband comes home drunk, just take a glass of water and start swishing it in your mouth. Just swish and swish but don't swallow it until he goes to bed and is asleep."

Two weeks later the woman comes back to the doctor looking fresh and reborn.

The woman says: "Doctor that was a brilliant idea! Every time my husband came home drunk, I swished with water. I swished and swished, and he didn't touch me!

How does the water do that?"

The Doctor says: "The water does nothing. It's keeping your mouth shut that does the trick...."

Air mataku menitis....

Gambaran Hari Qiamat – Summary


Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

  • Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.
  • Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati. 

  • Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi. 
  • Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.
  • Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak. 
  • Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka. 

  • Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat. 
  • Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan. 
  • Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun. 

  • Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga. 
  • Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:
             ⅰ- Pemimpin yang adil.
            ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
           ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
           ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
           ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".
          ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
         ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

  • Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan. 
  • Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda. 

  • Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi. 
  • Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat. 
  • Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana. 

  • Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin. 
  • Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan. 
  • Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah. 

  • Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin. 
  • Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa. 
  • Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab. 
  • Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang. 

  • Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana. 
  • Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat. 
  • Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :
             ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
            ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
           ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.
               (Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

  • Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain. 
  • Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.
  • Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya. 
  • Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.
Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

             i - Sedekah/amal jariahnya.


            ii - Doa anak²nya yang soleh.


           iii - Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.


Wallahu a’lam.

June 14, 2011

Kantoi

Sapa yg kena kantoi nih?

Sebenarnya smalam masa kuar lunch ngan kanak2 ribena W&P, ada la citer pasal suami curang.... isteri menyerang..... hehehehe... kantoi la tu.. tapi sebenarnya yg gatal si suami tu.... walau berkali2 ditolak dok berusaha bersungguh2 nak contact jugak. begitulah kehidupan selepas berkahwin... sebelum kahwin dulu x nak menggatal pepuas.... ha.. tu la pasal.

Pas tu masa balik, dengar lagu best Pakcik Parley pasang….. tajuk dia Kantoi…. Sesuwei le sangaaatttttt !!! Nak dengar? Jom!

Tidor Dalam Toilet???

Pernah tak masa kat opis mata tuuuu .. bagai digam-gam. Nak tertutup jer.... dh x leh nk wat aper dah! Abis apa korang slalu buat ek? Kalau Mimie, tawaf opis ler jawabnyer... gi library.... mengacau... gi pantry... mengunyah.... agak2 dah ok sket baru balik tpt... pas tu dengar lagu kuat2.... ada pulak tu yg suggest tido jer dlm toilet... korang pernah buat x? upenyer ramai yg buat cenggini.... patut la kengkadang tu x de bunyi sket pon tapi lama kemain dlm toilet tuu... baru tau ni kerja hangpa ya....


Mimie pernah gak tido dlm toilet.. tapi duluuuu.. masa study kat UiTM Perak.... itu bukan sebab mengantuk (cam x de katil nak tido kan!). itu sebab kena cirit birit... sampai dh x larat nak berjalan balik bilik. Tido jer kat dlm toilet tu.... ha.. tu je la skali... pas tu x pernah terpk pon nak tido kat toilet.

Ku rela menawaf opis dari tido di toilet.... bukan aper.. takut jatuh.. ekekeke... tapi tengok la..kalau x tahan jugak mata ni.. satu hari harus jugak di try tido kat toilet tu... ada gak yg suggest sambil dok dlm toilet tu dengar lagu... so, x de la dengar bunyi bunyian yg x patut.... hmmmm.. akan dipertimbangkan... korang x nak try? Hik! Hik! hik!


Tapi jangan la sampai cenggini ek!  hehehe

June 13, 2011

Wi Wiit!

Happy Birthday Wi Wiiiitttt!!!!!


Heheh... td tgh gi selebret besday Wi.... yg ke.... ???? ekekeke.... we went to Secret Recipe and ordered our food, and talk, and laugh, laugh and laugh, gossssiipppping, kutuking, laugh, laugh and take photos, and talk and talk and laugh... and main suap-menyuap... pas tu makanan sampai, we ate... and ate... and rasa makanan seme orang kecuali Elita punyer sebab dia ordered laksa sarawak... bau rempah... teringat minyak urut masa dlm pantang dulu... hehehheheh....

We had so much fun and hope Wi also happy... to Wi... Selamat Hari Tua... semoga happy bersama 'bear bear' and stay sweet n fair and luvly forever k!



Some photos for ur eyes pleasure.... :P


Serious giller pilih menu...

Ayu (baju putih) dok pk nk makan aper...

Birthday Girl - Wi

Jerung, Mak Buyung & Pakcik Parley

Ayu, Wi - Birthday Girl & Awek paling cun kat WP.. ngeh ngeh ngeh!

Shonot main suap-menyuap!


Ehem!  Khas utk tatapan Jejo Rahman... hihi...
Pakcik Parley
Ada sorang lagi yg x de - Jejo Rahman.... sian Jejo.. x per.. nanti birthday akak korang sambut lebih meriah dan penuh gilang gemilang ek... hihiih.... pas tu kasi can Jejo plak main suap2.  ok! Jgn sedey sedey....

To Wi Wiit... hope you enjoyed with the surprise party (surprise la sangat... hik.. hik...) yg x seberapa dr kami nih..... :P


my slideshow

My Trip

Phuket Trip Slideshow: Shamimie’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Phuket, Thailand was created by TripAdvisor. See another Phuket slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.