Welcome to our blog
There was an error in this gadget

September 14, 2011

Korang nak kurus? Meh nak habaq...


Slalu gi memana orang mesti tanya aku... cemana leh maintain badan nih?  Anak dah 5 orang, badan still maintain cam dulu... pembetulan, kalau korang nak tau, aku dulu x kurus ek... berat aku masa tingkatan 5 was 60kg.  ketinggian 158cm.  agak tembam kan?  so, cemana leh kurus nih?

hmm.. thanks to my family yg slalu ngutuk aku gemok la.. badak la... bulldozer laaa... so, sejak aritu, aku dah buat akujanji ngan diri aku sendiri x mo gemok dah... :P  hikmah nya kan!  laki aku pon kata kalau gemok rejek... so, sebelom aku dijual di rejek shop, baik aku maintain kurus.. betol?  ekekeke... 

asalnya kurus, secara x sengaja benornya... banyak kisah suka duka sebelum kawen yg membuatkan aku kurus... so, masa nak kawen, aku memang agak kerempeng.  dan aku amik kesempatan ni utk maintain walaupun skang ni bagi aku still nak kena turunkan lagi berat badan nih.

rahsia leh maintain walaupun anak dah 5? hmm.. keturunan kot.  mama dulu pon kurus even dah ada anak 5.  Along, anak dah 7 orang, pon kurus kering.. lebih kurus dari aku... so, faktor keturunan maybe?  tapi mama dah berisi sekarang nih ... faktor umur kot... tsk.. heharap aku leh kurus sampai tua... x mo la berisi.. x mo.. x mo... 

ha... kalau keturunan gemok cemana nak kurus?  eh! boleh! boleh!  korang kena la spend time kat tempat2 yg erra fazira, wardina dan sewaktu dengannya lepak lepas beranak tuuu.... ek!  cepat sket kot effect nya.. ntah... x tau... x pernah gi... :)

kalau nak kurus, basic rules nyer ialah jaga pemakanan n exercise... berlapar memang x masuk senarai, tapi itu la yg slalu org buat... skip lunch, skip dinner, skip breakfast... abis.. bila korang makan?  (sebenarnya peringatan utk diri sendiri nih.. hihi).. 


so, cemana aku leh kurus?  meh sini nak habaq!

1. JANGAN CRASH DIET
apa kebende nye lah crash diet tu kan?  crash diet ni ialah diet secara mengejut. kebanyakan orang buat cenggini la, termasuk aku.  dulu x tau.  skang dah tau x buat dah.  napa x leh?  sebabnya bila kita crash diet, maknanya kita skip breakfast, lunch, dinner... memangla berat kita turun secara mendadak.   Tapiii berat kita turun sebab water volume dalam badan kita yang reduce, bukan fat. Bila kita skip kita punya meals, metabolism badan kita akan drop sebab badan kita ingat kita tengah berlapar. Pastu bila kita x dapat control nafsu, kita makan cam biasa balik.  so, apa jadik?  masa ni la badan akan store as much fat as possible. maka berat kita yang bertambah akan lebih dari yang ilang. rugi tak?  ini fakta ye adik kakak sekalian.. so, korang nak crash diet x? x mo ok!

2. JANGAN SKIP MEAL. KURANGKAN PORTION JER
Aku skang ni x skip dah!  My rules, breakfast wajib amik, lunch harus, dinner sunat.  Breakfast slalu aku makan biskut 4 keping, minum milo.  Lunch, makan nasik dan seeloknya ada sayur.  Nasik tu mesti separuh je ek... x mo banyak2.  dinner, make sure makan sebelum kol 8pm.  jangan minum lepas makan.  minum selepas sejam kita makan.  napa x leh skip meals?  Kalau kita skip meals, nanti kita mula la lapa dan start meroyan tak tentu pasal. pas tu mula la rasa cam dah nak mati pas tu start mengketedaghah@melantak makan megi/biskut/roti/fast food/nasik tengah-tengah malam... tsk.. x baguuss... Pastu bila perut kenyang, hati senang.. bila hati senang... memanjang menguaaap jer... mata pon mula mengantuk. Apa lagi, suma yang kita makan tu badan process jadi fat lah. Bila badan kita perlukan energy pada siang hari, kita tak makan. Bila badan tak perlukan energy, ye lar.. nak tido je kan, kita pi melantak pulak. so, supper tengah malam ni elak kan ek... x mo.. x mo... apa yg penting kat sini, jangan skip every meals.  tapi portion tu kurangkan.  boleh? cer try.. cer try... hehe

3. Say NO to fast food!
Setiap makanan ringan sebenarnya berkalori tinggi. no KFC, Pizza, McD, keronyeh2 cam twisties ker, cikedis ker, tora, etc... I'm practising this now... carbonated drinks pon elakkan yer cik timah!  

4. BE ACTIVE
Dulu time kat RapidKL, aku main netball.  kekira eksesais la jugak.  kat sini, dh x eksesais... tapi apa yg aku leh buat ialah banyakkan berjalan & jalan laju2. Contohnya park keta jauh-jauh pas tu menapak pi opis. kalau gi shopping, pilih tangga daripada berebut-rebut nak naik escalator macam kat KL sentral tu. berebut naik tren pon x leh yer cik kiah!  laki aku memang kaki berjalan.  kengkadang terasa nak patah kaki ikot laki aku berjalan... sebab tu kami kurus.. hihi...

5. JANGAN OVER EXERCISE.  TAKE IT SLOW BEBE!
ada orang kadang-kadang jogging bagai nak gila. basah satu badan sebab berpeluh. pastu balik jogging, melantak roti canai, nasik lemak, sate kambing, makan milo. Cemana? salah.  eksesais ikot kemampuan.  minum air banyak2 lepas eksesais.  jgn lepas eksesais nak merangkak pon x larat.  pas tu semput.  x boleh cenggitu.  make sure bila eksesais ada warm up and warm down.  bukan main belasah jer k.  as for me, i dance coz i like to dance.  pasang cd paula abdul, pas tu ikot step dance dia.  ada jual kat kedai.. pi beli.  buat dalam 4 kali seminggu dah ler...(tapi dah lama x buat kot!  asyik balik lambaaat jer! tsk! tsk! tsk!) pas tu kat opis, jalan lelaju... masa nak balik opis pon, slalu lumba jalan kaki ngan my lil bro, Parley.  burn the calories... burn it!  Jangan jalan lenggang kangkung. Tak de maknanyaaaa!!!!

Rasanya antara faktor lain yg leh buatkan aku kurus ialah... i don't like chocolates and cakes.  Ice cream pon x berapa minat... dulu la sebelum mengandung anak yg ke lima.. tapi, masa ngandung aritu everyday terhengen nak makan eskem.  sampai skang, aku suka eskem.  tapi x de la sampai makan hari2!  pas tu, dulu masa anak2 still kecik, aku suka suap dorang sambil aku pon makan sama... so, aku suap dorang lebih dari yg aku makan.  walaupun bertambah, tapi yg masuk mulut aku sebenarnya brapa suap jer... :P.

Masa dalam pantang lepas bersalin, make sure korang pakai bengkung/barut.  bukan baby jer pakai .. korang pon kena pakai jugak!  penting tu!  pas tu sapu la losyen pati halia... insyaallah... hehehe.... jamu?  aku x makan.  sori ek.. :)

aritu aku pakai ni...
skang ni pakai bila perlu jer..
sebabnya hubby x suka bau dia..
dia memang cerewet bab bau2an nih...

So, kalau korang nak cuba, cuba la.... begitulah criternya ya Pak Kassim!  Till then, tata!

0 comments:

my slideshow

My Trip

Phuket Trip Slideshow: Shamimie’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Phuket, Thailand was created by TripAdvisor. See another Phuket slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.